КОРЕКЦІЙНО–РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА
«ПОДОРОЖ У ЧАРІВНУ КРАЇНУ «Я ТА МИ»
Автор: Стреж Людмила Василівна,
практичний психолог
ЗМІСТ
1. Пояснювальна записка 3
2. Основний зміст програми 6
3. Об’єм програми у годинах 10
4. Опис очікуваних результатів 13
5. Список використаних джерел інформації 14
6. Додаткові елементи програми 17
Додаток 1 Методичні рекомендації щодо використання арт-терапевтичних технік та методик в програмі 18
Додаток 2 Діагностична програма для формування групи до прове-дення занять за програмою «Подорож у чарівну країну «Я та Ми» 36
Додаток 3 Цикл занять за програмою «Подорож у чарівну країну «Я та Ми» 37
Додаток 4 Фоторепортаж із корекційно-відновлювальної, розвивальної роботи з дітьми 61
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Важливою умовою особистісно зорієнтованого освітнього процесу є створення ситуації успіху для кожної дитини. 3 цією метою в дошкільному навчальному закладі (ясла-садку) комбінованого типу «Центр розвитку дитини» психологічна служба використовує технологію позитивної соціалізації дошкільників. Вона передбачає врахування індивідуальних здібностей, нахилів, інтересів і потреб кожної дитини під час психолого-педагогічної взаємодії [8].
Наш заклад відвідують діти з мовленнєвими порушеннями (всього 10 вікових логопедичних груп), тому соціалізація дітей в різних соціальних інститутах, а саме в дошкільних навчальних закладах, дуже важлива та актуальна. Кожна дитина любить гратися, любить створювати щось самостійно, без оціночних суджень та впливу з боку дорослих. Таким чином відбувається гармонізація її психічного стану. Інколи навіть у досвідченого практичного психолога недостатньо інструментарію, який зацікавив би маленького «клієнта» і, в той же час, ефективно допоміг би йому у вирішенні психологічної проблеми. Тому, актуальним є застосування засобів арт-терапії, адже відомо, що дитині з мовленнєвими порушеннями набагато легше "прожити" свою проблему через рух, образ і вирішити її за допомогою образотворчого продукту, який зробить вона самостійно через створення власної казки, танцю, малюнку тощо.
В основу програми «Подорож у чарівну країну «Я та Ми» покладені дослідження науковців, які вказують на виражені вторинні психологічні особливості дітей з мовленнєвими порушеннями (Г. С. Абрамова, О. Леонтьев, Л. Виготський, К. Роджерс, Е. Еріксон, Н. Д. Ватутіна та ін.) [1;3;14].
Складність різних мовленнєвих порушень полягає в тому, що вони ве-дуть за собою інші негативні прояви, зокрема, порушення емоційно-вольової, комунікативної сфери. Деякі діти з віком починають усвідомлювати свій мовленнєвий дефект і соромляться його [8]. За особистими спостере-женнями дитина, яка має мовленнєві порушення, може бути агресивною або, навпаки, замкнутою та пригніченою. У спілкуванні з однолітками такі діти уникають спілкування, остерігаються або вступають у конфлікти. У взаєминах із дорослими дуже часто проявляється сильна прихильність. Зазвичай у таких дітей нестійка самооцінка, вони хочуть багато чого досягнути, але не вірять у власні сили, тому намагаються уникати ситуацій, в яких можуть проявитися їх реальні здібності.
Діти з мовленнєвими порушеннями вимагають до себе особливої уваги. Їм потрібна допомога не тільки вчителя–логопеда, який працює над звуковою стороною та загальним розвитком мовлення, але й практичного психолога, який допомагає впоратися з їх негативними проявами. Як правило, розуміння дітьми свого мовленнєвого дефекту породжує певні психологічні особливості: сором'язливість, уразливість, беззахисність, бажання до усамітнення, відчуття пригніченості й постійне переживання за своє мовлення, побоювання висловити думку при незнайомих [8].
Слід зазначити, що у багатьох дітей з мовленнєвими порушеннями проявляються ще й наступні симптоми: порушення координації рухів, низький розвиток дрібної моторики рук, супутні (зайві) рухи при розмові, нерозвиненість почуття ритму, знижений рівень розвитку вербальної пам'яті, уваги, сприйняття (різних видів), більш пізнє формування словесно-логічного мислення, ніж у дітей того ж віку без порушень і т.д.
Мета програми: розвиток емоційної, пізнавальної, комунікативної та особистісної сфери; корекція тривожності, агресивності, імпульсивності, зниження надмірного напруження, сором’язливості, надмірних страхів, замкненості, нестійкої самооцінки у дітей з мовленнєвими проблемами; формування соціального та мотиваційного компонента психо¬логічної готовності дітей до навчання в школі.
Реалізація мети програми здійснюється через вирішення наступних завдань:
соціальна адаптація дітей з особливостями психофізичного розви-тку;
формування навичок довільності, самоконтролю;
розвиток емпатійних почуттів, спостережливості, уяви, образного мислення, комунікативних здібностей;
формування адекватної самооцінки, розвиток здібностей позитивно сприймати себе та інших дітей;
зняття емоційно-психічної напруги і тілесних зажимів;
розвиток уміння використовувати внутрішні ресурси;
навчання дітей конструктивних навичок міжособистісної взаємодії поведінки та основ комунікації;
регулювання соціальних відносин;
зниження емоційної напруги, нейтралізація негативних особистіс-них проявів: неорганізованості, агресивності, конфліктності, образливості, тривожності, імпульсивності;
формування навичок позитивного самоконтролю;
розвиток творчих здібностей дітей;
забезпечення емоційного комфорту дітей;
формування психологічної готовності дітей до навчання в школі.
Програма побудована на основі ігрових вправ, спрямованих у першу чергу на забезпечення психологічно комфортного перебування дітей у дитячому садку. В системі традиційних і нетрадиційних методів психологічної корекції комплексно використовуються спеціальні арт-терапевтичні техніки та методики, куди входять наступні напрямки: казкотерапія, пісочна терапія, лялькотерапія, тілесно-орієнтована терапія, образотерапія (методи та техніки малювання: монотипія, акватипія, каракулі, метод «мокрим по мокрому» робота з вовною, тістом, глиною) і т.д.
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Програма може містити такі форми роботи або їх варіації:
психогімнастика, пальчикова гімнастика, ауторелаксація;
бесіди;
рольове програвання ситуацій;
етюди, вправи на самопізнання та самовиховання;
образотерапія, казкотерапія, ігрова терапія, лялькотерапія, танцювально-рухова терапія, піскотерапія, мандалотерапія;
ритуали прощання і привітання з предметами та атрибутами;
використання комп’ютерних технологій.
Структура занять розроблена з урахуванням вікових особливостей дітей, виходячи з цілей і завдань програми.
Додаткові елементи програми містять:
- діагностичну програму для формування корекційних груп;
- методичні рекомендації щодо використання арт-терапевтичних технік та методик;
- розробки занять;
- фоторепортажі з занять по використання нестандартного обладнання та арт-терапевтичних технік і методик по роботі з дітьми.